Adyen zag in het eerste kwartaal de omzet met 22% toenemen. Dat ligt aan de onderkant van de groeiverwachting die het tot 2026 handhaaft en was daarmee licht teleurstellend.
Zoals gewoonlijk kwam de groei voornamelijk vanuit bestaande klanten die meer betaalvolumes richting het bedrijf sturen. Dit kan worden gezien als een bewijs dat klanten tevreden zijn met de geleverde diensten.
Kleinste onderdeel groeit het hardst
Het grootste segment, Digital, dat werkt met volledig online bedrijven, groeide met 13% tot €320,4 miljoen. Dit blijft veruit het grootste onderdeel van het bedrijf. Unified Commerce, dat met bedrijven werkt die zowel online als in fysieke winkels producten verkopen, liet een omzetstijging zien van 31% tot €158,8 miljoen. Hier steeg met name de omzet vanuit de horeca hard.
Het kleinste segment van Adyen, Platforms, groeide met 63% het hardst. De omzet kwam daarmee uit op €55,5 miljoen. Het aantal transacties dat werd gedaan verdubbelde bijna, wat deels te danken was aan nieuwe klanten. Afgelopen kwartaal had Adyen 30 klanten met meer dan €1 miljoen omzet: een flinke toename, want vorig jaar waren dat er nog maar 19. Hoe moeten we de cijfers wegen?