vergrootglas monitor grafiek omhoogMarkt Monitor
Word abonnee

Europese autosector in tweestrijd: grote verliezers én voorzichtig herstel

Technisch tekent zich in de Europese autosector een tweestrijd af. Bij VW, BMW, Renault en Mercedes is er bodemvorming. Voor Stellantis is de race nog niet gelopen.

Technische analyse: Volkswagen, BMW, Mercedes, Stellantis en Renault

De Europese autosector lijkt langzaam tot rust te komen. De sector had de afgelopen jaren last van een moeizaam draaiende economie, overheden die snijden in subsidies voor EV's en handelsspanningen met China. Dit jaar zijn het Trumps handelstarieven die de sector dwarszitten, hoewel de schade de afgelopen weken flink wordt weggepoetst. 

De sector als geheel, gemeten via de Euro Stoxx sectorindex Automobiles & Parts, is YTD 4,5% gezakt. Maar sinds begin april is de sector bijna 20% in beurswaarde hersteld. 

Datzelfde beeld van herstel zien we bij enkele Europese autobouwers. De eerste maanden van dit jaar een flink verlies, maar recent stevig herstel. Technisch bezien is het beeld sterk verdeeld; ik kom daar verderop op terug.

De beurskoers van het veelgeplaagde  Volkswagen staat YTD een kleine 3% in de plus, BMW noteert een jaarverlies van 2,5%. Bij Mercedes-Benz Group is er ruim 4% van de koers af. Het aandeel Renault staat YTD 7,6% lager.

Bovenaan de verlieslijst prijkt het aandeel Stellantis, waarin de automerken Fiat, Maserati, Citroën, Peugeot en Chrysler zijn verenigd. De beurskoers is sinds begin januari met ruim 30% gedaald.

Stellantis uit de bocht

Technisch bezien heeft Stellantis de slechtste papieren. Het aandeel is volledig uit de bocht gevlogen nadat een serie belangrijke bodems rond  €11,70 is gebroken. 

Renault draait stationair

Het aandeel Renault ligt er het minst slecht bij, met een stationair koersverloop in de afgelopen 1,5 jaar. BMW en Volkswagen liggen vlak, met gelijke toppen en bodems. Mercedes beweegt in een zwak dalende trend. 

Opvallend is dat niet één van de Europese autobouwers outperformance laat zien. Het zal u daarom niet verbazen dat autoproducenten nog niet in de Tostrams-portefeuilles voorkomen. Daarvoor moet er eerste sprake zijn van superieure koersprestaties. 

Vandaag beoordeel ik de technische langetermijnplaatjes van de Europese autoproducenten Volkswagen, BMW, Mercedes, Stellantis en Renault, alsmede de Euro Stoxx sector Automobiles & Parts-index.

Euro Stoxx sector Automobiles & Parts 

De Euro Stoxx sectorindex Automobile & Parts-index is technisch nog niet volledig uit de problemen, maar lijkt wel te stabiliseren. Belangrijk is dat de steun ligt rond €445,35 (bodem van 11 april), wat nagenoeg gelijk is aan de bodem van eind 2022. 

Nu de Europese autosector weer boven de koersbodem van eind 2024 kruipt, wordt de eerdere neerwaartse doorbraak geneutraliseerd. De terugkeer van de Europese autosector boven een voormalige bodem geeft aan dat de verkoopdruk boven de markt afneemt.

Overigens is de dalende trend nog niet gebroken. De eerste weerstand bevindt zich rond €548,26 (gevormd op 16 mei). 

Het 200-daags voortschrijdende gemiddelde blijft neerwaarts gericht. Dit signaleert dat de zwakte in de technische omstandigheden nog niet voorbij is. De dalende B.O.B.-indicator lijkt iets te stabiliseren, wat signaleert dat de Europese autosector ietsje minder slechter presteert dan andere sectoren.  

Technische analyse Euro Stoxx sectorindex Automobile & Parts-index koers

Renault draait stationair

In technisch opzicht maakt Renault pas op de plaats binnen de uptrend. De stijgende trend wordt gemarkeerd door een patroon van steeds hogere bodems.  Weerstand hanteren we op €49,74 (gevormd op 23 mei). 

Van belang is dat Renault boven steun €40,33 (bodem van 11 april) blijft. Zolang de koers hierboven weet te blijven, oogt het technische beeld redelijk. 

De 200-dagenlijn van Renault draait zijwaarts. Dit duidt op een neutrale technische conditie. De B.O.B. vormt eveneens een vlak patroon: Renault presteert nagenoeg gelijk aan de rest van de markt.

Technische analyse Aandeel Renault koers

Mercedes staat stil

De koers van het aandeel Mercedes-Benz Group is al vele malen vastgelopen op de barrière rond €77,90 van begin 2022. Daar ligt dus stevige verkoopdruk. Sinds de top van begin 2024 rond die weerstand is het aandeel in een duikvlucht terechtgekomen. 

Overigens loopt de motor van Mercedes-Benz Group op de korte termijn weer stationair; recent kroop de koers weer boven de voormalige steunzone rond  €51. Hier lagen de koersbodems van de afgelopen drie jaar. De eerdere neerwaartse doorbraak wordt zo geneutraliseerd. Dit geeft aan dat het aanbod boven de markt afneemt. De neerwaartse trend blijft wel geldig.

Enkel boven weerstand €55,57 (gevormd op 2 mei) klaart het beeld op. De steun ligt rond €45,50 (bodem van 25 december 2020). 

De 200-dagenlijn van Mercedes-Benz Group tendeert neerwaarts. Dit duidt op een zwakke technische conditie. De dalende B.O.B.-indicator (blauwe lijn) stabiliseert wel wat, aangevend dat het aandeel ietsje minder slecht presteert dan de rest van de markt.

Technische analyse: aandeel Mercedes-Benz Group

Stellantis staat nog in de garage

In Stellantis zijn onder andere de automerken Fiat, Maserati, Citroën, Peugeot en Chrysler verenigd. De daling onder de top van begin 2022 rond €19,35 heeft het aandeel verzwakt. Hierdoor is de eerdere uitbraak geneutraliseerd. Ik heb hier al eerder over geschreven. 

Het aandeel is volledig uit de bocht gevlogen nadat een serie belangrijke bodems rond €11,70 werd gebroken. 

Het technische plaatje van Stellantis NV weet nog steeds niet te overtuigen. Fors lagere toppen en bodems geven heftige verkoopdruk weer. Men mag rekening houden met wat steun rond €7,27 (bodem van 25 april). Weerstand wacht rond €9,84 (top van 16 mei).

Bij Stellantis laat het 200-daags voortschrijdende gemiddelde een zwak verloop zien. Dit geeft een negatieve technische conditie weer. De dalende B.O.B.-indicator (blauwe lijn) geeft aan dat Stellantis minder presteert dan de markt. De B.O.B.-indicator vergelijkt het koersverloop van Stellantis met het marktgemiddelde.

Technische analyse: aandeel Stellantis

Volkswagen wacht op een APK-tje

Het technische plaatje van Volkswagen lijkt iets te verbeteren: het weet binnen de dalende trend wat te stabiliseren. De eerste hogere bodem signaleert een technische verbetering. Nu moet vervolgens ook het patroon met lagere toppen gebroken worden. 

Voor verdere verbetering is het zaak dat Volkswagen uit de dalende trend weet te breken. Pas bij een doorbraak en slotstand boven weerstand €105,30 (gevormd op 16 mei) klaart de lucht helemaal op. De steun ligt rond €81,68 (bodem van 11 april). 

Al met al is er al een proces van stabilisatie zichtbaar, maar het aandeel is nog niet APK-goedgekeurd. 

De vlakke 200-dagenlijn geeft een neutrale technische conditie weer. De opwaarts krullende B.O.B.-indicator (blauwe lijn) geeft aan dat Volkswagen de achterstand op de rest van de markt langzaam inloopt. 

Technische analyse: aandeel Volkswagen

Voorzichtig herstel BMW

De Duitse autobouwer heeft met de neerwaartse doorbraak onder de novemberbodem op €86,80 de verkoopdruk bevestigd. 

Inmiddels lijkt zich wel een verbetering af te tekenen, nu de dalende trend is gebroken. Een meer consoliderend koersverloop mag worden verwacht. 

Het beeld klaart pas verder op als de weerstand €88,26 (top van 14 maart) wordt gebroken. BMW heeft steun rond  €65,26 (bodem van 15 november 2024). 

Het dalende 200-daags voortschrijdende gemiddelde signaleert een zwakke technische conditie. De dalende B.O.B.-lijn geeft aan dat BMW minder presteert dan de rest van de markt.

Technische analyse: aandeel BMW koers

 

Probeer Tostrams Premium 3 maanden voor slechts €19,95 (73% korting)

Wilt u dagelijks technische aandelenanalyses en concrete kooptips ontvangen? Abonneer u dan op Tostrams Premium. Met een universum van meer dan 500 verschillende aandelen, grondstoffen, valuta's en indices zorgen onze specialisten ervoor dat u niets over het hoofd ziet.

U kunt ook persoonlijke alerts instellen, zodat u een seintje krijgt als er een technische doorbraak plaatsvindt of een belangrijk steunniveau wordt gebroken. Hierdoor mist u geen (ver)koopkansen meer!

Verder krijgt u als Tostrams-abonnee automatisch toegang tot maar liefst vier modelportefeuilles met de beste aandelen voor Nederland, Europa en de VS en ETF’s. De Tostrams-portefeuilles weten de markt al sinds 2006 te verslaan.

Wilt u Tostrams.nl proberen? Ga dan naar tostrams.nl/actie en lees drie maanden onze technische analyses voor slechts €19,95. Dat komt neer op een korting van maar liefst 73%.

Royce Tostrams is technisch analist en oprichter van de Tostrams Groep. Hij schrijft zijn analyses op persoonlijke titel. De informatie in zijn analyses is niet bedoeld als professioneel of particulier beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.

Meld u aan voor de Tostrams dagelijkse nieuwsbrief

en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!

 
Royce Tostrams

Analyse door: Royce Tostrams

Royce Tostrams werkt sinds eind jaren zeventig op de financiële markten, onder andere bij Rabobank, Robeco, IRIS en de ING Groep als hoofd van de afdeling Technische Analyse. Hij heeft eind negentiger jaren de Tostrams Groep opgericht. Dit bureau biedt onafhankelijke beleggingsadviezen op basis van technische analyse voor par...

Meer over Royce Tostrams

Recente analyses van Royce Tostrams

  1. 19 jun Europese aandelen doen een stapje terug
  2. 18 jun Edelmetalen schitteren
  3. 17 jun Besi klopt aan de poort